OBRAZLOŽENJE

I. PRAVNI TEMELJ

II. OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ODLUKOM I SVRHA KOJA SE ŽELI POSTIĆI

Dana 20. svibnja 2022. godine Općinsko vijeće Općine Lokve donijelo je Odluku o načinu pružanja javne usluge sakupljanja komunalnog otpada na području Općine Lokve (,,Službene novine Općine Lokve“, broj 5/22, dalje u tekstu: Odluka) koja je stupila na snagu dana 28. svibnja 2022. godine.

Implementacija ove Odluke, odnosno iskustva davatelja usluge, ukazala na određene tehničke nedostatke, koji se prijedlogom ovih izmjena i dopuna gore navedene Odluke nastoje korigirati kako bi se olakšalo poslovanje pružatelja usluge, s jedne strane te korištenje usluga korisnicima, s druge strane. Jedna izmjena Odluke odnosi se i na samu cijenu javne usluge (članak 2.), a koja je također nužna uzmu li se u obzir odredbe Zakona o gospodarenju otpadom koje, između ostaloga, u pogledu cijene propisuju da je obvezna minimalna javna usluga iznos koji se osigurava radi ekonomski održivog poslovanja te sigurnosti, redovitosti i kvalitete pružanja javne usluge, kako bi sustav sakupljanja komunalnog otpada mogao ispuniti svoju svrhu.

Slijedom navedenoga, ovim prijedlogom Odluke o izmjeni i dopuni Odluke o načinu pružanja javne usluge sakupljanja komunalnog otpada na području Općine Lokve predlažu se Općinskom vijeću Općine Lokve izmjene i dopune važeće Odluke.

III. SREDSTVA ZA PROVOĐENJE ODLUKE

U Proračunu Općine Lokve za 2025. nije potrebno osigurati dodatna sredstva za provedbu predložene odluke.

IV. OBRAZLOŽENJE ODREDBI PRIJEDLOGA ODLUKE

Članak 1. mijenja članak 18. važeće odluke kojim se predlaže mogućnost određivanja drugačijeg načina obračuna korištenja javne usluge sa svrhom povećanja učinkovitosti i smanjenja troškova samog obračuna.

Članak 2. mijenja članak 32. važeće Odluke kojim se uređuje iznos cijene obvezne minimalne javne usluge, i to u stavku 3. kojim se određuje da se na području pružanja javne usluge primjenjuje jedinstvena cijena obvezne minimalne javne usluge za korisnika usluge razvrstanog u kategoriju korisnika kućanstvo i jedinstvena cijena obvezne minimalne  javne usluge za korisnika usluge razvrstanog u kategoriju korisnika koji nije kućanstvo. Ovim prijedlogom Odluke mijenja se cijena u pogledu kategorije kućanstvo s dosadašnjih 42,00 kn (5,57 eura po fiksnom tečaju konverzije 7,53450) na 11,82 eura, odnosno za korisnika usluge razvrstanog u kategoriju korisnika koji nije kućanstvo s dosadašnjih 100,00 kn (13,27 eura po fiksnom tečaju konverzije 7,53450) na 26,86 eura. U cijenu nije uključen PDV.

Za istaknuti je da se cijena javne usluge plaća radi pokrića troškova pružanja javne usluge. Strukturu cijene javne usluge čini cijena za količinu predanog miješanog komunalnog otpada i cijena obvezne minimalne javne usluge. Omjer cijene za količinu predanog miješanog otpada i cijene obvezne minimalne javne usluge u cijeni javne usluge mora biti odmjeren na način koji će osigurati obavljanje javne usluge na kvalitetan, postojan i ekonomski učinkovit način, izbjegavajući neopravdano visoke troškove, u skladu s načelima održivog razvoja, zaštite okoliša, javnosti rada i onečišćivač plaća, kako bi se osiguralo i poticalo odvojeno sakupljanje otpada.

Troškovi pružanja javne usluge određeni su člankom 80. Zakona o gospodarenju otpadom te isti predstavljaju osnovu za obračun cijene javne usluge koju sukladno odredbama članka 76. Zakona o gospodarenju otpadom predstavlja iznos koji osigurava poslovanje te sigurnost, redovitost i kvalitetu usluge kako bi sustav sakupljanja komunalnog otpada mogao ispuniti svoju svrhu. Ista ovisi o visini troškova iz članka 80. Zakona o gospodarenju otpadom, a ovi troškovi su  umanjeni za troškove obrade otpada (budući da su obuhvaćeni cijenom za predanu količinu otpada).

Obzirom da je Zakonom o gospodarenju otpadom, u članku 77. stavku 3., propisano da je davatelj usluge dužan provesti prethodno javno savjetovanje od najmanje 30 dana o prijedlogu cjenika s obrazloženjem cijene i izmjene cijene te s obrazloženjem načina na koji je određena cijena obvezne minimalne javne usluge, podrobniji izračun povećanja obvezne minimalne javne usluge bit će definiran Cjenikom trgovačkog društva Komunalac d.o.o. po donošenju ovog prijedloga akta.

Članak 3 i članak 4. mijenjaju članak 35. i članak 36. važeće Odluke kojima se utvrđuju kriteriji za umanjenje cijene javne usluge korisnicima usluge sukladno odmjerenoj sposobnosti korisnika da proizvode miješani komunalni otpad i opterećenju sustava sakupljanja komunalnog otpada. Cilj je ublažiti porast cijene javne usluge za određenu kategoriju korisnika usluge, uz uvjet odvajanja komunalnog otpada i generiranje manje količine proizvedenog miješanog komunalnog otpada.

Kod korisnika iz kategorije kućanstvo biootpad predstavlja 30-40 % mase miješanog komunalnog otpada. Obzirom da je područje pružanja usluge pretežito ruralna sredina te postoje velike mogućnosti kompostiranja, više nego opravdana je primjena ovog kriterija za umanjenje cijene javne usluge.

Člankom 5. mijenja se članak 39. kako bi se pobliže definiralo postupanje davatelja usluge u slučajevima kad korisnici usluga postupaju protivno odredbama ove Odluke i Općim uvjetima ugovora o korištenju javne usluge, te omogućilo adekvatno pokrivanje troškova izazvanih neprikladnim postupanjem korisnika primjenom ugovorne kazne.

Članak 6. odnosi se na dopunu Općih uvjeta ugovora s korisnikom usluge vezano za postupak prikupljanja glomaznog otpada te na nomotehničko usklađivanje.

V. SAVJETOVANJE SA ZAINTERESIRANOM JAVNOŠĆU

Na temelju odredbe članka 66. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama (NN 25/13, 85/15 i 69/22) za ovu Odluku potrebno je provesti prethodno savjetovanje sa zainteresiranom javnošću u trajanju od najmanje 30 dana.

U skladu s odredbom članka 11. Zakona o pravu na pristup informacijama Općina Lokve pri donošenju Odluke, provodi savjetovanje sa zainteresiranom javnošću s ciljem upoznavanja javnosti s Nacrtom prijedloga Odluke i pribavljanjem mišljenja, primjedbi i prijedloga zainteresirane javnosti, kako bi isti, ukoliko su zakonito i stručno utemeljeni, bilo prihvaćeni i u konačnosti ugrađeni u odredbe Odluke.

Dokument za savjetovanje i obrazac za dostavu prijedloga možete pogledati ovdje:

Podijeli: